Мартін Бенеш: «Я втілюю мрії»
Знайомтеся — Мартін Бенеш (Martin Benes), підприємець, викладач Photoshop і експерт з онлайн-маркетингу. Мартін співпрацював з великими брендами, серед яких Samsung, Renault Sport, PlayStation, Jaguar та Maserati, і це далеко не повний список. Крім того, він — євангеліст BenQ і бренд-амбасадор Behance, Depositphotos та VistaCreate. Ми поговорили з Мартіном і розпитали його про професійний і творчий шлях. Читайте про все в нашому інтерв’ю.
Хто такий Мартін Бенеш? Як ви зазвичай представляєтеся?
Непросте питання. З початку своєї кар’єри в 1999 році я взяв участь у безлічі проєктів, тож можу вважати себе багатопрофільним креатором. Думаю, найточніше буде сказати про себе так: «Привіт, я — Мартін, і я втілюю мрії» … а потім посміхнутися. Так і почати розмову.
Розкажіть трохи про свій професійний шлях. Які події на ньому зробили з вас того, ким ви є сьогодні?
Ще зовсім молодим креатором я мріяв створювати роботи з кращими компаніями у світі. За 20 років у професії я встиг попрацювати з такими брендами, як Renault, Lamborghini, Maserati, Médecins Sans Frontières та багатьма іншими. Але все це — лише досягнення, навряд чи саме вони сформували мою особистість.
Людину визначають його вчинки, його вибір. І за своє життя я зробив кілька важливих виборів: коли мені було 23, я відкрив своє креативне агентство в Римі. У 2010 році — створив перший креативний захід в Італії, який багато в чому вплинув на людей, котрі шукали свіжі креативні рішення та підтримку у творчому розвитку. У 2014 році я став «цифровим кочівником» — подорожую та працюю на різних континентах і паралельно керую своїм новим креативним агентством у Великобританії.
Що дійсно сформувало мою особистість — це радість знаходити та використовувати нові способи спілкування з людьми через візуальний дизайн та справжній інтерес до того, що я роблю. Ще однією визначальною подією в моїй кар’єрі я б назвав рішення навчати інших креативу та роботі в Photoshop. Завдяки цьому я можу ділитися своїми знаннями з тисячами людей — і допомагати їм втілювати свої мрії.
Ви володієте п’ятьма мовами та маєте кілька професійних напрямів. Як балансуєте між усім цим?
Скажу так: мій секрет — завзятість. Мені дуже легко впасти у нудьгу, і тому я постійно шукаю нові задачі та випробування. І ще я дуже люблю те, чим займаюся, а як сказав одна мудра людина: «Вибери собі роботу до душі, і тобі не доведеться працювати жодного дня у своєму житті». Я з цим повністю згоден.
Що вас надихає?
Непросте питання, бо я (як і будь-який інша творча людина) часто доходжу до вигорання. Коли ти в такому стані, не так вже просто відновитися швидко. Моє головне джерело натхнення — це кіно. Я часто ставлю фільми на паузу, щоб розглянути кадр. Звертаю увагу на композицію, колірні схеми та настрій. До речі, щодо настрою — вірте чи ні, але я часто використовую тематичні фільтри на Depositphotos, аби надихнутися добіркою зображень на якусь конкретну тему. Depositphotos — величезна база відмінних фото, що можна використовувати як гігантський мудборд. І останніми в моєму списку (за порядком, але не за значенням) будуть музика, подорожі і зустрічі з новими людьми.
Проєкти Мартіна Бенеша на Behance: Italia da Prima Pagina і Fighters in the cage
Ви з тих людей, які знаходять натхнення та мотивацію в подорожах. У пандемію подорожувати стало набагато складніше. Чим ви це замінили?
Я все одно досить багато подорожую. Нещодавно я повернувся в Італію з ПАР — і через 10 днів лечу в Буенос-Айрес, а потім в Патагонію. Подорожі — невіддільна частина мого життя. У них ти отримуєш новий яскравий досвід, можеш дихати іншим містом, куштувати іншу їжу, стикатися з різними культурами. Це неможливо чимось замінити. Під час піку пандемії я переглядав публікації в Instagram за тегом локацій — аби через пости та сторіс побачити, що роблять люди в різних куточках світу. Але, як я вже сказав, нічого не зрівняється зі справжніми подорожами.
Хто вплинув на ваш творчий підхід?
Навіть при тому, що я вивчав мистецтво та дизайн в університеті, він на мене не вплинув. На мене вплинули люди. Я часто сидів у кафе та годинами спостерігав за іншими — знаю, звучить моторошно, але мене заворожує те, як поводяться люди, і те, наскільки вони різні. Мені подобається сидіти в кафе та дивитися на інших — споглядати за тим, що вони роблять, як виглядають і який у них вираз облич, які жести, у що вони вдягнені. Це все дуже надихає, бо в остаточному рахунку ми за допомогою дизайну спілкуємося з цими людьми — і чим краще їх знаєш, тим простіше до них дотягнутися (звучить все ще моторошно, так?).
Як би ви пояснили поняття креативності? Це те, з чим людина народжується, або цю якість можна у собі розвинути?
Креативності можна навчитися, але не всім хочеться прикладати до цього зусиль. Думаю, хтось дійсно народжується (або не народжується) художником — проте це зовсім інша тема. Тож будь-яка людина може розвинути у собі креативність, але бути художником може не кожен.
Назвіть трьох сучасних фотографів, які вам подобаються. Чому саме вони?
Ервін Олаф (Erwin Olaf) — він більше ніж художник, я вважаю його режисером. Його увага до деталей та композиції вражає. Стефано де Луїджі (Stefano De Luigi) — його унікальна здатність розповідати історії і ловити момент дійсно заворожують. Нещодавно я підписався на Мілоша Нежещлеба (Milos Nejezchleb) — мені неймовірно подобається його свіжа серія фото (композиція, кольори, герої). Звісно, я б міг назвати класиків — Ньютона, Брессона, — але ми всі їх знаємо, а дивитися хочеться в різних напрямках.
Якби ви могли сфотографувати що завгодно або кого завгодно у світі — що або хто б це був?
Цікаве питання! Найцікавіше за останні 10 років. Ніколи про це не думав. Напевно, мені хотілося б повернутися в минуле та сфотографувати якісь моменти, про які я пам’ятаю, але які тоді не зміг зняти. Якщо говорити про те, що є сьогодні, мені хотілося б фотографувати двох своїх дітей кожного дня… але взагалі-то я так вже це роблю.
Ви — амбасадор багатьох відомих світових брендів: BenQ, Behance, Depositphotos, а тепер ще й VistaCreate… як це, представляти бренд?
Робота з такими брендами, як VistaCreate, Depositphotos, BenQ та іншими дає мені гордість за самого себе. Тісна співпраця з настільки важливими брендами — одне з найбільших досягнень в роботі, про які я взагалі міг мріяти. Мене часто запрошують взяти участь у тестуванні продукту на ранніх фазах та запропонувати свої ідеї — а це велика справа. Можливість допомагати таким чудовим брендам ставати ще кращими дуже надихає і мотивує. І я за це дуже вдячний.
Якби ви могли стати амбасадором будь-якого бренду у світі, який би вибрали – і чому?
Мені б хотілося стати бренд-амбасадором Jeep або Range Rover. Їхні автомобілі — це символ свободи руху, тому для мене робота з цими компаніями була б дійсно досвідом, що надихає. Говорячи про сферу фотографії, хотілося б близько співпрацювати з Sony. За останні кілька років вони буквально трансформували сегмент бездзеркальних камер, а я люблю працювати з інноваторами.
Чи згодні ви з тим, що багато творчих людей занадто сильно захищають свої роботи?
Так, я думаю, що головна «проблема» більшості художників в тому, що вони занадто залучені у своє мистецтво. Я прийшов у цю сферу з індустріального дизайну і звик мислити прагматично. У дизайні я відштовхуюся не від категорії «гарно/негарно», а від функціональності. Немає сенсу жорстко відстоювати свої роботи — завжди буде хтось, хто зробив краще. Потрібно розвиватися і ставати кращими в тому, що робимо.
Опишіть своє ставлення до фідбеку та критики. Ви просите зворотний зв’язок? Як реагуєте, якщо він негативний? Поділіться порадою: як використовувати фідбек для власного професійного зростання?
На початку кар’єри я брав все дуже близько до серця і дуже довго переживав, якщо хтось мене критикував. Але потрібно розуміти, що сьогодні багато людей відкривають рот просто для того, щоб його відкрити. Добре б вміти відрізняти корисний фідбек від некорисного. Я навчився слухати тільки тих, кого поважаю або хто краще за мене. Зазвичай я не шукаю зворотного зв’язку — а якщо він мені все ж таки потрібен, прошу вказати на невдалі моменти у своїй роботі. Хороший фідбек мені не потрібен — я прийшов за думкою, яка допоможе мені стати кращим. Тому так, негативний фідбек — найцінніший, але лише якщо він конструктивний.
Що б ви порадили тим, хто починає свій шлях в креативній індустрії?
Відписатися від 90% Facebook-груп, в які додалися, саме зараз! Оточити себе топовими людьми і ресурсами в тій сфері, в якій ви хочете працювати. Потрібно зрозуміти, куди хочеться рухатися, і бачити кінцеву мету. Не витрачати час на невдах і токсичних людей — вони не допоможуть вам піднятися. Бути впевненим у собі, вірити у своє бачення і розуміти, що більшість людей навколо ніколи по-справжньому його не зрозуміють — але це нормально. Посміхатися і мріяти масштабно!